قُلْنا لا تَخَفْ‏ إِنَّکَ أَنْتَ الْأَعْلى‏ (68 طه)
خداوند برای افزایش اعتماد به نفس حضرت موسی ع به او میگه نترس که تو برتری و این باعث افزایش اطمینان ان حضرت شد
وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ‏ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ(آل عمران 139)
هرگز سست نشوید!وغمگین مگردید. و شما برترید اگر ایمان داشته باشید.
از نظر لغوی عزّت، در مقابل ذلّت، به معناى توانایى است.(1)
راغب می گوید: عزّت حالتى است که از مغلوب بودن انسان مانع می شود.(2)
در قرآن کریم بطور خاص و این گونه که عزت نفس، در عرف، مشهور است آیه نداریم. البته همان طور که معیار ایمان و کفر، و برتری ایمان بر کفر، در سراسر قرآن مطرح و مشهود است، عزت نفس نیز در همین راستا مورد اشاره قرار گرفته و می فرماید، عزت و بزرگی، همه از آنِ خداوند و در سایه ایمان است: «الَّذینَ یَتَّخِذُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَ یَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعا»؛ (همان) کسانى که به جاى مؤمنان، کافران را دوستان [خود] مى‏گیرند؛ آیا عزّت را نزد آنان مى‏ جویند؟ پس (این خیالى خام است) چرا که عزّت، همه از آنِ خداست.(3)
طبق این آیه، مؤمنان باید عزت نفس و بزرگی خود را حفظ کرده و بدانند عزت و بزرگی از آنِ خداوند است و مبادا برای کسب عزت، به سمت کافران بروند.
و نیز می فرماید: «مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ‏ الْعِزَّةُ جَمِیعاً» هر کس طالب عزّت باشد باید از خدا بخواهد؛ عزّت همه دست خدا است.(4)
هم چنین قرآن کریم با تعبیر «علو» برتری و بزرگی را در سایه ایمان و متعلق به مؤمنان دانسته و می فرماید: «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ‏ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ»؛ و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید.(5)
و نیز در آیه ای دیگر آمده: «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ‏ وَ اللَّهُ مَعَکُمْ وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُم‏»؛ پس هرگز سست نشوید و (دشمنان را) به صلح (ذلّت‏بار) دعوت نکنید در حالى که شما برترید، و خداوند با شماست و چیزى از (ثواب) اعمالتان را کم نمى‏ کند.(6)
بنابر این:
ایمان، موجب عزت و بزرگی است و مؤمنان در سایه ایمان به خداوند، دارای عزت نفس و بزرگی هستند و هرگز نباید در جای دیگری به دنبال عزت و بزرگی باشند، زیرا «فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعاً»؛ عزّت، همه از آنِ خداست‏.(8)

_________
(1) قاموس قرآن، ج ‏4، ص 338.
(2) مفردات ألفاظ القرآن، ص 563.
(3) نساء/ 139.
(4) فاطر/ 10.
(5) آل عمران/ 139.
(6) محمد/ 35.
(7) نساء/ 139.

تصمیم گیری:گرفتن یک تصمیم که مدتها در مورد آن تردید داشتی و ایمان به اینکه تصمیم گرفتن و حرکت کردن بهتر از تردید داشتن است

انجام کارهای عقب افتاده


حس قربانی شدن

فیزیک و لحن صحبت

ترس از موفقیت

از کارهایی در زندگی خود یاد کنید که وقتی تمام تمرکز و تلاشتون رو برای به انجام رسوندش گذاشته اید، توانسته اید اون رو به انجام برسونید

7.نشانه عزت نفس این است که ما خودمان را مسئول کامل تمام اتفاق های زندگیمون بدانیم.

قدرت نه گفتن

احساس لیاقت و ارزشمند دونستن خودمون

احساس گناه و عذاب وجدان

با تنهایی خودت حال کن