وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّىٰ نَعْلَمَ ٱلْمُجَٰهِدِینَ مِنکُمْ وَٱلصَّٰبِرِینَ وَنَبْلُوَا۟ أَخْبَارَکُمْ ( ۳۱محمد)

ما همه شما را قطعاً می‌آزمائیم تا معلوم شود مجاهدان واقعی و صابران از میان شما کیانند، و اخبار شما را بیازماییم!


وَإِذْ نَجَّیْنَٰکُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوٓءَ ٱلْعَذَابِ یُذَبِّحُونَ أَبْنَآءَکُمْ وَیَسْتَحْیُونَ نِسَآءَکُمْ ۚ وَفِى ذَٰلِکُم بَلَآءٌۭ مِّن رَّبِّکُمْ عَظِیمٌۭ( ۴۹بقره)

و (نیز به یاد آورید) آن زمان که شما را از چنگال فرعونیان رهایی بخشیدیم؛ که همواره شما را به بدترین صورت آزار می‌دادند: پسران شما را سر می‌بریدند؛ و زنان شما را (برای کنیزی) زنده نگه می‌داشتند. و در اینها، آزمایش بزرگی از طرف پروردگارتان برای شما بود.


إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ ٱلْبَلَٰٓؤُا۟ ٱلْمُبِینُ (۱۰۶صافات) این مسلّماً همان امتحان آشکار است!

1. بَلَونا: آزمودیم. (ماضی ثلاثی مجرد):

نَّا بَلَوْنَٰهُمْ کَمَا بَلَوْنَآ أَصْحَٰبَ ٱلْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا۟ لَیَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِینَ( ۱۷قلم) 

ما آنها را آزمودیم، همان گونه که «صاحبان باغ» را آزمایش کردیم، هنگامی که سوگند یاد کردند که میوه‌های باغ را صبحگاهان (دور از چشم مستمندان) بچینند.


وَقَطَّعْنَٰهُمْ فِى ٱلْأَرْضِ أُمَمًۭا ۖ مِّنْهُمُ ٱلصَّٰلِحُونَ وَمِنْهُمْ دُونَ ذَٰلِکَ ۖ وَبَلَوْنَٰهُم بِٱلْحَسَنَٰتِ وَٱلسَّیِّـَٔاتِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (۱۶۸اعراف)  و آنها را در زمین بصورت گروه‌هایی، پراکنده ساختیم؛ گروهی از آنها صالح، و گروهی ناصالحند. و آنها را با نیکی‌ها و بدی‌ها آزمودیم، شاید بازگردند!


. یَبلُوَکُم: می آزمائیم . (مضارع ثلاثی مجرد) تکرار در قرآن 6 مرتبه : 92 نحل/ 2 ملک/ 7 هود/165 انعام/ 48 مائده/ 4 محمد. ... وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَکِن لِّیَبْلُوَکُمْ فِی مَآ آتَاکُم فَاسْتَبِقُوا الخَیْرَاتِ إِلَى الله مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿48، مائده﴾ [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بیازماید پس در کارهاى نیک بر یکدیگر سبقت گیرید بازگشت [همه] شما به سوى خداست آنگاه در باره آنچه در آن اختلاف مى‏کردید آگاهتان خواهد کرد (48) 3. بَلاء: (مصدر سماعی ثلاثی مجرد) که در معانی زیر بکار برده شده است. (معلوف، 1375، ص 132) 1.امتحان، آزمودن 2. اندوه شدید و غمزدگی 3. شدت و سختی 4. انعام و بخشش. (مسعود، 1372، ص 394) ( جر، 1376، ص 481). تکرار در قرآن 6مرتبه : 49 بقره/ 141 اعراف/ 17 انفال/ 6 ابراهیم/ 106 صافات/ 33 دخان. وَإِذْ نَجَّیْنَاکُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوَءَ الْعَذَابِ یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءکُمْ وَیَسْتَحْیُونَ نِسَاءکُمْ وَفِی ذَلِکُم بَلاءٌ مِّن رَّبِّکُمْ عَظِیمٌ ﴿49، بقره﴾ . [به یاد آرید] آنگاه که شما را از [چنگ] فرعونیان رهانیدیم [آنان] شما را سخت‏شکنجه مى‏کردند پسران شما را سر مى‏بریدند و زنهایتان را زنده مى‏گذاشتند و در آن [امر بلا و] آزمایش بزرگى از جانب پروردگارتان بود.